میلاد صارم صفاری؛ مریم ابراهیمی؛ منصور ملکی
چکیده
توسعه فناوری در زندگی بشر، همواره با آثار مثبتی همراه بوده و کیفیت زندگی کاربران را بهطور معناداری ارتقا داده است. صنعت بانکداری نیز ناگزیر از این تحول تأثیر میپذیرد و با وجود مشکلاتی نظیر ارائه برخی از خدمات کمسرعت، تنوع اندک محصولات و خدمات و هزینه هنگفت ارائه خدمات بانکی، به نظر میرسد که بهمنظور ارتقای عملکرد و کاهش ...
بیشتر
توسعه فناوری در زندگی بشر، همواره با آثار مثبتی همراه بوده و کیفیت زندگی کاربران را بهطور معناداری ارتقا داده است. صنعت بانکداری نیز ناگزیر از این تحول تأثیر میپذیرد و با وجود مشکلاتی نظیر ارائه برخی از خدمات کمسرعت، تنوع اندک محصولات و خدمات و هزینه هنگفت ارائه خدمات بانکی، به نظر میرسد که بهمنظور ارتقای عملکرد و کاهش هزینههای خود، بیش از پیش به استفاده از فناوریهای مالی نوظهور نیاز دارد. در این پژوهش، در فاصله زمانی سالهای 1395 تا 1399 با استفاده از روش گشتاور تعمیمیافته، تأثیر ظهور فناوری نوین مالی در بانکها، شامل استفاده مشتریان از خدمات نسل نوین برنامکهای موبایلی (نئوبانک) (CDA) و زمان آغاز پروژه بانکداری باز در بانکها (FT) و همچنین، نسبت سود انباشته به درآمد (BM) و حجم تسهیلات غیرجاری (NPL) بر شاخصهای سودآوری نظیر بازده حقوق صاحبان سهام قبل از مالیات (RE) و بازده داراییها قبل از مالیات (RA) بررسی شده و بین بانکهای دولتی و خصوصی، در زمینه چگونگی این تأثیر مقایسهای انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که تغییر در نسبت سود (زیان) انباشته به کل دارایی، تغییر در استفاده مشتریان از خدمات نسل نوین برنامکهای موبایلی و زمان آغاز به کار بانکها با پلتفرمهای بانکداری باز، بر شاخص سودآوری بانکهای دولتی و خصوصی تأثیر مثبت و نسبت مطالبات غیرجاری نیز، بر این شاخص تأثیر منفی داشته است. بهعلاوه، تأثیر استفاده مشتریان از خدمات نسل نوین برنامکهای موبایلی و زمان آغاز به کار بانکها با پلتفرمهای بانکداری باز، بر بانکهای خصوصی بیش از بانکهای دولتی ارزیابی شد.
میثم سیفی؛ زهرا حیدری؛ مریم ابراهیمی
چکیده
در این پژوهش میزان وفاداری مشتریان بانک از طریق مدلسازی و شبیهسازی مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتریان بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی و تحلیلی، محیط پژوهش بانک تجارت تهران است و دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با تکنیک دلفی گردآوری شده است. رویکرد این پژوهش، سیستم داینامیک است که از شناختهشدهترین روشهای تحلیل ...
بیشتر
در این پژوهش میزان وفاداری مشتریان بانک از طریق مدلسازی و شبیهسازی مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتریان بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی و تحلیلی، محیط پژوهش بانک تجارت تهران است و دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با تکنیک دلفی گردآوری شده است. رویکرد این پژوهش، سیستم داینامیک است که از شناختهشدهترین روشهای تحلیل سیستمهای پیچیده محسوب میشود. این رویکرد با بهرهگیری از تفکر سیستمی، مسائل سیستمهای پیچیده را با بهرهگیری از مدلسازیهای ریاضی کشف میکند. بهواسطه داینامیکبودن تحلیلهای مبتنی بر این رویکرد، از یکسو محدوده مسئلهها در سیستمهای پیچیده بهخوبی مشخص میشود و از سوی دیگر، وضعیت موجود و خواسته مطلوب بر اساس آنالیزهای محاسباتی ارائه میشود. این رویکرد، متدولوژی مطالعه و مدیریت سیستمهای بازخوردی پیچیدهای چون سیستمهای موجود در حوزه کسبوکار، سیستمهای اقتصادی، مطالعات جمعیتی و سایر سیستمهای اجتماعی است. از ترکیب دیاگرامها، گرافها و معادلات، مدلهایی میسازد و چگونگی تغییر متغیرها در طول زمان بازنمایی میشود. نتایج پژوهش نشان میدهد که بانک تجارت برای بقا در شرایط رقابتی بازار فعلی، بایستی به سمتی حرکت کند که مطلوبیت هر چهار عامل، یعنی بانکداری الکترونیک، پشتیبانی مشتری، امنیت و خدمات مازاد، افزایش پیدا کند. شناخت و درک صحیح از متغیرهای سیستم و نحوه اثرگذاری آنها بر کل سیستم بسیار مهم است. استفاده از روش سیستم دینامیک این امکان را بهخوبی فراهم میکند.